" Tja! Det va länge sen".

För att använda facebooks mest använda fras säger jag: " Tja! Det va länge sen".


Det måste vara snart 3 veckor sedan jag skrev någonting. Lite trist tycker kanske ni, men jag tycker att det har varit skönt. Nått måste vi få ha för oss själva, och vi har myst, pyst och myst ännu mera. Sanningen är att vi har varit hemma ganska länge nu (tror att det är 3.e veckan nu). Sanningen är att när vi blev utskrivna så kom vi överens att inte säga till någon. Eller vi sa det till självklart till moster Sabbe, Simones pappa som förövrigt bor i Skåne (ganska långt bort) och mina föräldrar som bor i Norge (väldigt långt bort), så vi visste att de inte skulle komma med det samma. För första gången i livet var vi själviska, och jag kan inte säga att det alls var dumt :o)

Men det skall heller inte gå så långt som 3 veckor till nästa gång jag skriver något, för då är risken stor att bloggen dör, och det vill jag jo inte. Hädanefter kommer jag att följa rådet till bloggkungen Magnus Uggla och uppdatera bloggen dagligen (helst 5-6 ggr skriver han, men så extrem kommer inte jag vara).


Jag kanske skall skriva några rader om Minnu också, för det är väl det ni vill ;o)


Minnu, Minnu, Minnu.. hon är så söt att jag vill ta en kniv och en gaffel, skära en bit av henne och äta upp det. Favorit stället måste vara skötbordet. Hon kan ligga där i flera dagar känns det som. Hon skrattar oh pratar tillbaks när en pratar med henne. Hon koncentrera sig verkligen på att "säga" nått . Så otrolig gullig när hon väl får ut ett ljud. Armar och ben är som en bläckfisks.. det är så skönt att se så mycket rörelse, och ibland kan det bli ett pers att sätta på henne blöjan.. hehe... Hon kan vara lite stel också ibland. Så robotdansen känner vi oss hemma med. Minnu kommer att bli så poppis på dansgolvet.


Skämt åt sido, vi ska få tid hos sjukgymnast någon gång snart, så det kommer fixa sig. Det är ingen stor grej, det är bara att medicinerna har gjort henne lite stel, samt att hon oftast vänder huvudet åt en sida, åt höger. Men vi jobbar på saken och tar hjälp av babygymmet så att detta skall jämna ut sig.


Nappen är hon fortfarande ovän med. Ordtrycket Plastic fantastic fungerar inte på Minnu. Simone är mera "frustrerad" över detta än vad jag är, men jag förstår henne också. Att amma ser hur mysigt ut som hälst, men att ha tutten ute det mesta av dagen ser obekvämt ut. Vi är ihärdiga och ger inte upp med det första men jag har nog insett att inte alla barn tar nappen. Och då får vi trösta henne på annat sätt. Att vara bakåtlutat på axeln är ett sätt. Hälst ska man vara i rörelse mestadels av tiden för då får hon koll på allt som händer runt omkring henne.


Att bada tycker hon jätte mycket om. Hon sitter i en badstol, så att hon kan fritt röra på armar och ben. Hon ser riktig bekväm ut i den och skriker faktisk när vi tar upp henne från badkaret.


Hon sover i gammal farfars 180 år gammal vagga. Den är utrustad med både andningslarm och barnvakt så att vi kan vara någorlunda "lugna". I början var vi där och kollade så att hon andades, men nu har vi mer eller mindre vant oss. Oftast vi första uppvakningen (hon vaknar 2 gånger per natt och är hungrig) brukar vi flytta henne till våran säng. Där får hon ligger mellan oss och äter ca i 20 min innan hon somnar om. Hon brukar vakna var 4e timme och ibland kan hon och Simone sova till 11, så vi är faktiskt utvilade när vi kliver upp. Jag kan säga att det inte var så här jag föreställde mig att nätterna skulle vara.

P.s när det är lägg dags så brukar vi sjunga för henne. Jag brukar sjunga "imorse träffade jag en krokodil" och Simone brukar sjunga "imse vimse spindel" . Iaf, när jag skall natta henne så sjunger jag


"Imorse träffade jag en krokodil,

han var så stor och fett, och blåste i trumpet

svansen var för lång och bilen var för trång

så den får ligga på ett flak där bak"


Det tar allt från 10 - 40 min att natta lillpruttan och att sjunga tar det ca 7 sek. Så om vi räknar en vanlig natt (ca 20 min nattning) så blir det 171 ggr jag får sjunga om krodilen och dess svans. Haha, jag skrattade när jag räknade ut det här, men jag skulle inte vilja välja bort de stunderna jag får vara själv med henne mot nogånting i världen. D.s

Vi passar på och önskar lilla söta Ella välkommen till världen.


image128

image129

image130

image136

image135

image133

image134

image137

image138




Kommentarer
Postat av: Johanna Friman

Efterlängtad uppdatering :) Anade nästan att ni hade fått kommit hem i och med att allting verkade så bra i förra inlägget! Roligt att allting går så bra för er, och att ni äntligen har fått kommit hem. Kram på er! :)

2007-12-07 @ 11:25:10
URL: http://ronja.hjumi.se
Postat av: grubisici

cao,cao.napokon nove fotke.a skoro smo i naucili ovaj svedski! divna,divna nam je Minnu,ama pojela bi je i gnjavila.saljemo pozdrave iz Mostara i ljubimo vas puno puno

2007-12-08 @ 21:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0